Wymagania edukacyjne z języka angielskiego - kl. I-III
WYMAGANIA EDUKACYJNE Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 3 IM. ARMII KRAJOWEJ W BOLESŁAWCU
- KLASY I-III
- Podczas nauki języka angielskiego na I etapie edukacyjnym nauczyciel stopniowo rozwija u uczniów cztery sprawności językowe: wstepnie rozumienie ze słuchu oraz mówienie, następnie czytanie i pisanie.
- W kl. I rozwijana jest sprawność rozumienia ze słuchu oraz mówienia, poprawnej wymowy, intonacji. W drugim semestrze klasy I wprowadza się czytanie i pisanie rozpoczynając od pisania po śladzie pojedynczych wyrazów.
- W kl. II i III rozwijane są intensywnie wszystkie cztery sprawności językowe.
Obowiązkowe wyposażenie na zajęciach:
Podręcznik z ćwiczeniami, zeszyt przedmiotowy, przybory do pisania i prac plastycznych (m.in. kredki, nożyczki, klej).
Ocena semestralna oraz ocena roczna jest oceną opisową.
W klasach I-III szkoły podstawowej w ocenianiu bieżącym dopuszcza się obok oceny opisowej stosowanie oceny cyfrowej wraz z opisem lub bez - w zależności od decyzji nauczyciela:
6 – Świetnie! Znakomicie!
5 – Brawo! Bardzo dobrze pracujesz!
4 – Dobrze pracujesz.
3 – Dobrze, jednak popracuj na lepszą ocenę.
2, 1 – Musisz jeszcze dużo popracować.
Umiejętności ucznia oceniane są poprzez:
- praca na lekcji - wykonywanie ćwiczeń i zadań,
- aktywność ucznia na lekcji - udział w zajęciach, odpowiedzi ustne,
- prace plastyczne na lekcjach - znajomość poznanego słownictwa,
- staranne prowadzenie zeszytu przedmiotowego,
- wykonanie określonego projektu pracy z poznanym na lekcjach słownictwem.
GŁÓWNE CELE EDUKACYJNE
1) Zainteresowanie nauką języka angielskiego i czerpanie z niej przyjemności;
2) Zachęcenie dzieci do komunikacji w tym języku;
3) Systematyczny, odpowiedni i w pełni zintegrowany rozwój umiejętności językowych w ramach trzech poziomów nauczania;
4) Powiązanie nauki języka z innymi obszarami nauczania w szkole podstawowej, w tym nowymi technologiami i multimediami;
5) Promowanie odpowiedzialnego, samodzielnego i świadomego uczenia się;
6) Wspieranie zainteresowania językiem angielskim, poszanowanie języka obcego oraz posługujących się nim ludzi i ich kultur;
7) Zapewnienie solidnych podstaw do późniejszej nauki w zakresie rozwoju umiejętności językowych, słownictwa, wymowy i gramatyki;
8) Połączenie przejrzystego i dynamicznego podejścia metodycznego z interesującymi, zabawnymi i motywującymi materiałami na każdym poziomie nauki;
9) Zwrócenie szczególnej uwagi na wprowadzanie oraz stopniowy i systematyczny rozwój umiejętności czytania i pisania;
10) Wspieranie pozytywnego nastawienia do języka obcego i wiary dziecka we własne umiejętności uczenia się.
TREŚCI NAUCZANIA
Edukacja na tym etapie obejmuje między innymi następujące treści nauczania:
- zastosowanie zwrotów grzecznościowych, powitanie i pożegnanie;
- określenie samopoczucia
- przedstawianie osób, rzeczy i zwierząt;
- określenie pogody, nazywanie miesięcy i dni tygodnia;
- liczenie w zakresie etapowym: 1-10 (w pierwszym roku), 11- 20 (w drugim roku) i dalej w trzecim roku nauki do 100;
- określanie kolorów;
- rozpoznawanie i nazywanie jedzenia, owoców i warzyw;
- wydawanie poleceń w sytuacji klasowej;
- nazywanie obiektów i miejsc z najbliższego otoczenia;
- nazywanie członków rodziny;
- nazywanie części ciała;
- nazywanie zwierząt;
- akceptowanie i odrzucanie próśb;
- określenie czynności odbywającej się w danej chwili w oparciu o czas teraźniejszy;
wyrażenie możliwości,
- przypuszczenia oraz umiejętności wykonywania czynności przy wykorzystaniu czasownika móc, umieć, potrafić;
- określenie upodobań;
- udzielanie informacji na temat położenia osób i rzeczy w przestrzeni;
- określenie wielkości, cech osób i przedmiotów;
- omawianie zwyczajów związanych z tradycjami (Boże Narodzenie, Wielkanoc).
- KLASA I
W kl. I przy ocenie brane jest przede wszystkim pod uwagę:
- opanowanie materiału w mowie,
- rozumienie tekstu słuchanego,
- zaangażowanie w pracę na lekcji, zabawy językowe,
- przygotowanie do lekcji.
celująco – uczeń bezbłędnie opanował słownictwo, a nawet zna słownictwo wykraczające poza materiał klasy pierwszej. Rozumie proste polecenia nauczyciela, dialogi, sens historyjek z nagrania, gdy są wspierane obrazkami oraz potrafi na nie prawidłowo reagować. Wypowiada się słowami, a nawet zdaniami. Potrafi poprawnie przeczytać poznane wyrazy, a nawet je zapisać. Zawsze chętnie śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego. Jest aktywny i uważny na zajęciach.
bardzo dobrze – uczeń bardzo dobrze opanował słownictwo, rozumie polecenia nauczyciela, wypowiada się słowami, a nawet zdaniami. Potrafi poprawnie przeczytać poznane wyrazy. Rzadko popełnia drobne błędy w wymowie. Chętnie śpiewa piosenki.
dobrze – uczeń dobrze opanował słownictwo, rozumie proste polecenia nauczyciela, uważnie słucha. Potrafi powiedzieć poznane wyrazy. Zdarza mu się popełnić drobne błędy, ale nie zakłócają one komunikacji. Jest dosyć aktywny i uważny na zajęciach.
dostatecznie - uczeń opanował tylko niektóre słowa, częściowo rozumie polecenia nauczyciela. Ma problemy z wypowiadaniem poznanych wyrazów, w mowie popełnia błędy. Nie jest aktywny na zajęciach.
wystarczająco – uczeń słabo opanował słownictwo, ma kłopoty ze zrozumieniem nauczyciela oraz z wypowiadaniem prostych słów. Nie jest aktywny na zajęciach.
Niewystarczająco – uczeń nie rozumie poleceń nauczyciela, ma kłopoty ze zrozumieniem prostych słów, gdy je usłyszy. Nie potrafi powtórzyć prostych wyrazów za nauczycielem.
- KLASA II
- Rozumienie ze słuchu:
- uczeń uważnie słucha wypowiedzi innych uczniów i nauczyciela,
- wykonuje proste polecenia wydawane przez nauczyciela po angielsku,
- reaguje całym ciałem na pojedyncze zwroty,
- rozumie sens bajek, historyjek,
- potrafi wyróżnić proste informacje z tekstu słuchanego.
- Mówienie:
- uczeń potrafi powtórzyć za nauczycielem, nagraniem,
- potrafi naśladować wymowę angielską,
- posługuje się słownictwem poznanym na lekcji,
- odpowiada na pytania pojedynczymi słowami lub całymi zdaniami.
- Czytanie:
- uczeń czyta pojedyncze wyrazy poprzez kojarzenie formy pisemnej języka
z fonetyczną,
- rozumie często powtarzane polecenia pisemne,
- czyta głośno pojedyncze wyrazy.
- Pisanie:
- uczeń przepisuje pojedyncze wyrazy i proste zdania z tablicy,
- wstawia wyrazy w luki w tekście na podstawie podanego wzoru,
- samodzielnie pisze wyrazy.
- Słownictwo:
- uczeń rozpoznaje i rozumie słowa w bajkach, choć nie wszystkie potrafi
użyć,
- zna podstawowe słownictwo dotyczące własnej osoby, części twarzy,
ubrań, kolorów, liczb, zabawek, pomieszczeń w domu, zwierząt, przyborów szkolnych.
- umie zapisać słowa.
celująco - uczeń bezbłędnie opanował słownictwo, rozumie polecenia nauczyciela, wypowiada się słowami, a nawet całymi zdaniami, uważnie słucha. Rozumie teksty oraz opanował sprawność czytania pojedynczych wyrazów i krótkich zdań. Zna również dodatkowe słownictwo lub zwroty. Potrafi bezbłędnie zapisać poznane wyrazy, a nawet krótkie zdania.
bardzo dobrze - uczeń bardzo dobrze opanował słownictwo, rozumie polecenia nauczyciela, wypowiada się słowami, a nawet zdaniami. Rozumie krótkie teksty oraz opanował czytanie pojedynczych wyrazów i krótkich zdań.
dobrze - uczeń dobrze opanował słownictwo, rozumie proste słowa, przepisuje poprawnie, uważnie słucha. Rozumie proste polecenia, potrafi przeczytać poznane wyrazy. Popełnia drobne błędy, ale nie zakłócają one komunikacji.
dostatecznie - uczeń w sposób dostateczny opanował słownictwo, przepisuje poprawnie, jednak ma kłopoty ze zrozumieniem nauczyciela oraz z wypowiadaniem prostych słów.
wystarczająco - uczeń opanował tylko niektóre słowa, przepisuje ze wzoru robiąc przy tym dużo błędów. Ma kłopoty ze zrozumieniem nauczyciela oraz z przeczytaniem poznanych wyrazów. Nie jest aktywny na zajęciach.
niewystarczająco - uczeń nie rozumie poleceń nauczyciela. Ma kłopoty ze zrozumieniem prostych słów, gdy je zobaczy lub usłyszy. Nie potrafi powtórzyć prostych wyrazów za nauczycielem.
- KLASA III
- Rozumienie ze słuchu:
- uczeń uważnie słucha wypowiedzi innych uczniów i nauczyciela,
- wykonuje proste polecenia wydawane przez nauczyciela po angielsku,
- reaguje całym ciałem na pojedyncze zwroty,
- rozumie sens bajek, historyjek,
- potrafi wyróżnić proste informacje z tekstu słuchanego.
- Mówienie:
- uczeń potrafi powtórzyć za nauczycielem, nagraniem,
- potrafi naśladować wymowę angielską,
- posługuje się słownictwem poznanym na lekcji,
- odpowiada na pytania pojedynczymi słowami lub całymi zdaniami,
- umie nazwać i krótko opisać np. zwierzęta, ludzi i przedmioty,
- używa wybranych zwrotów i wyrażeń do komunikacji w klasie,
- samodzielnie zadaje proste pytania nauczycielowi i kolegom w klasie.
- Czytanie:
- uczeń czyta pojedyncze wyrazy poprzez kojarzenie formy pisemnej języka
z fonetyczną,
- rozumie często powtarzane polecenia pisemne,
- czyta głośno proste zdania znane z interakcji w klasie lub z często
powracających tekstów mówionych,
- czyta prosty, krótki tekst.
- Pisanie:
- uczeń przepisuje pojedyncze wyrazy i proste zdania z tablicy,
- wstawia wyrazy w luki w tekście na podstawie podanego wzoru,
- pisze krótki i prosty tekst według przedstawionego wzoru,
- samodzielnie pisze bardzo krótki i prosty tekst.
- Słownictwo:
- uczeń rozpoznaje i rozumie słowa w bajkach, choć nie wszystkie potrafi
użyć,
- zna podstawowe słownictwo dotyczące własnej osoby, części twarzy,
ubrań, kolorów, liczb, zabawek, pomieszczeń w domu, zwierząt, owoców,
warzyw, nazw dni tygodnia, przyborów szkolnych, środków transportu, zna
także słownictwo określające czynności związane z ruchem oraz czynności
wykonywane regularnie,
- umie zapisać słowa i pogrupować je w kategorie semantyczne, zestawić
wyrazy przeciwstawne.
celująco - uczeń bezbłędnie opanował słownictwo, rozumie polecenia nauczyciela, wypowiada się słowami, a nawet zdaniami, uważnie słucha, samodzielnie zadaje pytania. Opanował sprawność czytania i pisania pojedynczych wyrazów i krótkich zdań. Zna również dodatkowe słownictwo lub zwroty, potrafi samodzielnie opisać zwierzęta, ludzi, przedmioty.
bardzo dobrze - uczeń bardzo dobrze opanował słownictwo, rozumie polecenia nauczyciela, wypowiada się słowami, a nawet zdaniami, zadaje proste pytania. Rozumie krótkie teksty oraz opanował czytanie i pisanie pojedynczych wyrazów i krótkich zdań.
dobrze - uczeń dobrze opanował słownictwo, rozumie proste słowa, uważnie słucha, przepisuje poprawnie. Rozumie proste polecenia, potrafi przeczytać i napisać poznane wyrazy.
dostatecznie - uczeń w sposób dostateczny opanował słownictwo, jednak ma kłopoty ze zrozumieniem nauczyciela oraz z wypowiadaniem prostych słów. Nie potrafi samodzielnie napisać poznanych wyrazów.
wystarczająco - uczeń opanował tylko niektóre słowa, przepisuje ze wzoru robiąc przy tym dużo błędów. Ma kłopoty ze zrozumieniem nauczyciela oraz z przeczytaniem poznanych wyrazów. Nie jest aktywny na zajęciach.
niewystarczająco - uczeń nie rozumie poleceń nauczyciela. Ma kłopoty ze zrozumieniem prostych słów, gdy je zobaczy lub usłyszy. Nie potrafi powtórzyć prostych wyrazów za nauczycielem.
- Nieprzygotowanie do lekcji
Uczeń może zgłosić brak obowiązkowego wyposażenia (książka, zeszyt) lub przygotowania do zajęć trzy razy w semestrze bez konsekwencji. Za każde kolejne nieprzygotowanie uczeń otrzymuje ‘-‘ minus. Brak przygotowania spowodowany dłuższą chorobą lub szczególnymi wypadkami losowymi rozpatruje się indywidualnie.
- Projekt pracy / krótka praca pisemna
Wykonanie projektu pracy / krótkiej pracy pisemnej z poznanym na lekcjach słownictwem - przewidziane jest na jedną godzinę lekcyjną, zapowiadane z wyprzedzeniem oraz poprzedzone lekcją powtórzeniową. Zadania te stosowane są w celach diagnostycznych, aby sprawdzić postępy uczniów w nauce. Podawany jest zakres materiału leksykalnego.
Ocena jest jawna zarówno dla ucznia jak i dla rodzica.
Nauczyciel języka angielskiego:
Adrian Banyś