Dzień dobry,
Realizujemy ważną społecznie i bezpłatną misję zwiększania świadomości dysleksji w Polsce. Poprzednim jej etapem był pierwszy na taką skalę, przeprowadzany online Ogólnopolski Test Dysleksji. Dziś, na podstawie zebranych danych, publikujemy raport „Dysleksja w Polsce w 2023 r.". Wynika z niego, że dysleksja stanowi w Polsce o wiele poważniejsze wyzwanie, niż wskazują oficjalne dane.
Mniej niż 15 procent. Czy rzeczywiście tylko tylu uczniów zmaga się w naszym kraju z dysleksją? Tak wynika z oficjalnych danych. Jednak w praktyce ten odsetek może być mocno niedoszacowany. Wskazują na to wyniki Ogólnopolskiego Testu Dysleksji, przeprowadzonego przez serwisy edukacyjne Dyktanda.pl oraz ZDAY, pod patronatem m.in. Fundacji Języka Polskiego. Właśnie ukazał się raport prezentujący zebrane dane.
Wyniki Ogólnopolskiego Testu Dysleksji mają szansę/mogą diametralnie zmienić postrzeganie dysleksji w naszym kraju. W pierwszej, jesiennej edycji testu uczestniczyło niemal 4 tysiące uczniów. I aż u połowy badanych dostrzeżono oznaki dysleksji! Skąd wzięły się te rozbieżności? To wynik braku świadomości w naszym społeczeństwie. Nie wiemy, jak rozpoznawać symptomy, jak również często obawiamy się diagnozy. Tymczasem dysleksja wcale nie jest powodem do wstydu, ani nie przekreśla szans. Wręcz przeciwnie - wiedząc, z jakimi trudnościami zmaga się uczeń, można skutecznie pomóc mu osiągnąć jego cele.
Raport „Dysleksja w Polsce w 2023 r." rzuca nowe światło na to zaburzenie. Prezentuje dane zebrane na szerszą niż kiedykolwiek wcześniej skalę. Zawiera nie tylko ogólne wyniki, ale także skrupulatne analizy, dzięki którym możemy zrozumieć specyfikę dysleksji w różnych grupach wiekowych i obszarach nauki. Wskazuje na potrzebę większej uważności oraz korekty sposobu postrzegania dysleksji w naszym społeczeństwie. Bo wygląda na to, że wcale nie jest to marginalny problem.
Trzeba pamiętać, że niezdiagnozowana i pozostawiona samej sobie dysleksja może utrudniać nie tylko naukę, ale i codzienne funkcjonowanie. Dlatego właśnie celem testu było wczesne wyłapanie symptomów dysleksji wśród uczniów. Wysoki wynik stanowił dla ucznia i rodziców wskazówkę, że warto udać się do poradni psychologiczno-pedagogicznej. A to z kolei otwiera drogę do skuteczniejszego wsparcia naszych dzieci.
Nasze dzieci zasługują na każdą możliwość rozwoju i sukcesu – a zrozumienie dysleksji to istotny element tej układanki. Razem możemy zdziałać dużo dobrego dla edukacji w Polsce!
Z poważaniem,
Zespół Zday.pl
59-700 Bolesławiec
Ceramiczna 5