Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Warunki i sposoby oceniania w edukacji wczesnoszkolnej - kl. I-III

WARUNKI I SPOSOBY OCENIANIA

W EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ 

W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 3 W BOLESŁAWCU

- KLASY I-III

 

Warunki i sposoby oceniania są zgodne z Wewnątrzszkolnymi Zasadami Oceniania w Szkole Podstawowej nr 3 w Bolesławcu.

W klasach I-III ocenianie ma formę oceny opisowej, dzięki której można pokazać wyniki, a w szczególności postęp edukacyjno–społeczny każdego ucznia, docenić jego wysiłek, pomysłowość i zaangażowanie oraz zachęcić do dalszej pracy w zakresie wszystkich edukacji (polonistycznej, społeczno – przyrodniczej, matematycznej, informatycznej, plastycznej muzycznej, technicznej, zdrowotnej i fizycznej).

 

Podczas pracy z dziećmi wykorzystywana jest ocena bieżąca, która ma dwie formy: słowną i opisową. Jest ona krótka i systematycznie informuje o postępach dziecka oraz nabywanych umiejętnościach: (co dziecko wykonało, jak wykonało, ile potrafi, czego nie umie, jak powinno poprawić błędy i nadrobić braki). Obserwując rozwój dziecka i korzystając z zasad, metod oceniania kształtującego, diagnozowane są poszczególne etapy opanowania wiedzy i umiejętności oraz wybierane zadania najkorzystniejsze dla rozwoju każdego ucznia.

 

ZAKRES OCENY

 

1. W klasach I–III oceny: bieżąca oraz klasyfikacyjna: śródroczna i roczna, są opisowe z wyjątkiem religii. Ocena opisowa to ustna bądź pisemna informacja nauczyciela na temat wykonywania zadań szkolnych przez ucznia. Ta informacja może dotyczyć zarówno procesu wykonywania zadania, jak i efektu działalności ucznia. Ocenianie ma na celu:

1) poinformowanie ucznia o postępie i poziomie jego osiągnięć edukacyjnych;

2) pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu jego rozwoju;

3) motywowanie ucznia do dalszej pracy;

4) dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia;

5) pomocy rodzicom w pracy z dzieckiem w domu;

6) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczych.

 

2. Ocena opisowa daje możliwość rzetelnej informacji na temat rezultatów aktywności szkolnej ucznia oraz wskazówki jak samodzielnie pokonać trudności. Nauczyciel na bieżąco informując ucznia o tym jak wykonał zadanie szkolne, podkreśla najpierw to, co zostało dobrze zrobione, a później wskazuje błędy i pomaga je poprawić. Ocena opisowa służy doskonaleniu procesu uczenia się poprzez różnicowanie nauczania w zależności od indywidualnego rytmu zdobywania wiadomości i umiejętności wynikającego z rozwoju ucznia.

 

3. Półroczną i roczną ocenę opisową, nauczyciel sporządza na podstawie obserwacji, analiz prac ucznia, wypowiedzi. Opisując w szczególności:

1) rozwój intelektualny, osiągnięcia w zakresie wszystkich edukacji na poszczególnych poziomach nauczania oraz języka obcego, ze szczególnym uwzględnieniem: czytania, jego tempa, techniki i rozumienia, pisania jego tempa, techniki, poprawności, mówienia i słuchania oraz wiedzy o języku, umiejętności matematycznych, plastycznych, technicznych, muzycznych, komputerowych, znajomości przyrody i opisywania składników przyrody;

2) rozwój społeczno – moralny z uwzględnieniem zachowań wobec ludzi, siebie oraz zachowań wobec wytworów kultury;

3) rozwój fizyczny jako dostrzeganie związku przyrody z życiem i zdrowiem człowieka, postawa ciała, sprawność i zdrowie;

 

4. Półroczna ocena opisowa sporządzona w dzienniku elektronicznym będzie opatrzona wskazówkami dotyczącymi dalszej pracy z uczniem. Dopuszcza się, aby półroczna i roczna była formą wydruku komputerowego. Roczną ocenę opisową wpisuje się na świadectwo szkolne oraz do arkusza ocen.

 

5. W ocenianiu bieżącym dopuszcza się obok oceny opisowej stosowanie oceny cyfrowej wraz z opisem lub bez - w zależności od decyzji nauczyciela. Ocena wyrażona stopniem bądź inną formą określającą skalę postępu edukacyjnego (pieczątki, naklejki, punkty itp.) będzie zapisywana w zeszytach uczniów oraz na pracach pisemnych (karty pracy, sprawdziany, testy) , a także w dzienniku elektronicznym. Sposoby przedstawiania oceny określa i dobiera nauczyciel w danym zespole klasowym.

1) stopień celujący – 6; celująco, doskonale, znakomicie, wspaniale Opis: Znakomicie! Brawo! Osiągasz doskonałe wyniki. Posiadasz uzdolnienia i rozwijasz je. Należą Ci się gratulacje!

2) stopień bardzo dobry – 5; bardzo dobrze, biegle, prawidłowo Opis: Bardzo dobrze pracujesz. Robisz w szybkim tempie duże postępy. Tak trzymaj!

3) stopień dobry – 4; dobrze, poprawnie, sprawnie Opis: Dobrze pracujesz jednak stać cię, by było lepiej. Włóż więcej wysiłku w podejmowane prace, co umożliwi ci osiągać lepsze wyniki

4) stopień dostateczny – 3; dostatecznie, zadowalająco, wystarczająco, przeciętnie Opis: Pracujesz, ale osiągasz słabe wyniki. Aby to zmienić na lepsze konieczna jest pomoc nauczyciela i rodziców, oraz systematyczna praca, wymagająca dużo wysiłku z twojej strony.

5) stopień dopuszczający – 2; słabo, błędnie, niechętnie Opis: Zbyt mało pracujesz i osiągasz bardzo słabe wyniki. Włóż dużo wysiłku, bądź aktywniejszy, skorzystaj z pomocy nauczyciela i rodziców.

6) stopień niedostateczny – 1; niedostatecznie, niewystarczająco, niezadowalająco, negatywnie Opis: Osiągasz niezadowalające rezultaty. Spotkało cię niepowodzenie. Pokonasz to, ale czeka cię bardzo dużo systematycznej pracy wspólnie z nauczycielem i rodzicami.

 

ZASADY OBOWIĄZUJĄCE W OCENIANIU:

• rzetelność i obiektywność – zastosowanie jednolitych norm i kryteriów oceniania,

• jawność – podawanie na bieżąco wyników pracy ucznia,

• systematyczność – równomierne rozłożenie procesu oceniania na cały okres nauki,

• motywacja – mobilizacja do dalszej pracy,

• przyjazne komunikowanie informacji o ocenie,

• instruktywność – wskazanie na postępy i braki, na sposób poprawy i dalszej pracy,

• poinformowanie ucznia i jego rodziców o poziomie i postępie jego osiągnięć (uczeń powinien wiedzieć, że ocena nie jest celem).

 

Ocena w klasach I-III posiada wymiar: dydaktyczny i społeczno -wychowawczy:

a) dydaktyczny – ocenia wiadomości (zakres, jakość i rozumienie zdobytych wiadomości) – ocenia umiejętności w dziedzinie poznawczej (posługiwanie się zdobytą wiedzą, zastosowanie jej w typowych i nietypowych sytuacjach);

b) społeczno-wychowawczy – ocena postaw (możliwe do zaobserwowania na lekcjach i przerwach w szkole, podczas wycieczek, podczas zabaw, postawy i cechy osobowościowe ucznia, jego funkcjonowanie w grupie).

Uczeń przeszkadzający podczas lekcji otrzymuje ustne upomnienie nauczyciela, jeśli to nie pomaga – otrzymuje wpis, uwagę do dziennika.

Nauczyciel może oceniać ucznia według dowolnie wybranych znaczków typu: cegiełki aktywności, pieczątki, serduszka, punkty.

Ocenę w klasach I-III traktuje się, jako środek wspierania ucznia, wzmacniania pozytywnej postawy. Nie jest to tylko sprawdzanie osiągnięć. Przede wszystkim zgodnie z zaleceniami Podstawy Programowej, oceniany jest wysiłek ucznia, biorąc pod uwagę indywidualne cechy i zdolności każdego dziecka. Nie mniej dąży się, w miarę tych indywidualnych możliwości, by dziecko zdobyło konkretne wiadomości i umiejętności.

 

OCENIANIE ZACHOWANIA UCZNIÓW

 

Roczna i śródroczna ocena zachowania w klasach I-III ma charakter opisowy:

– ocenę ustala nauczyciel - wychowawca uwzględniając: opinię innych nauczycieli uczących ucznia, opinię niedydaktycznych pracowników szkoły, opinię kolegów i koleżanek, samoocenę ucznia;

– przy formułowaniu oceny zachowania nauczyciel bierze pod uwagę postawę ucznia podczas zajęć edukacyjnych w klasie, jak i poza nią;

– ocena zachowania nie może mieć wpływu na: oceny z zajęć edukacyjnych, promocje do klasy programowo wyższej.

 

Roczna i śródroczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:

a) wywiązywanie się z obowiązków ucznia,

b) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,

c) dbałość o honor i tradycje szkoły,

d) dbałość o piękno mowy ojczystej,

e) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,

f) godne, kulturalne zachowanie się w szkole o poza nią,

g) okazywanie szacunku innym osobom,

h) udział w pracach na rzecz szkoły i środowisk.

 

OBNIŻANIE WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH

 

Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono deficyty rozwojowe.

Data dodania: 2023-08-31 17:22:36
Data edycji: 2024-08-30 20:40:29
Ilość wyświetleń: 279

Konkursy

Informacje
Więcej informacji

Kalendarz

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej