Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Warunki i sposoby oceniania w edukacji wczesnoszkolnej - kl. I-III

WARUNKI I SPOSOBY OCENIANIA

W EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ 

W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 3 W BOLESŁAWCU

- KLASY I-III

 

Warunki i sposoby oceniania są zgodne z Wewnątrzszkolnymi Zasadami Oceniania w Szkole Podstawowej nr 3 w Bolesławcu.

W klasach I-III ocenianie ma formę oceny opisowej, dzięki której można pokazać wyniki, a w szczególności postęp edukacyjno–społeczny każdego ucznia, docenić jego wysiłek, pomysłowość i zaangażowanie oraz zachęcić do dalszej pracy w zakresie wszystkich edukacji (polonistycznej, społeczno – przyrodniczej, matematycznej, informatycznej, plastycznej muzycznej, technicznej, zdrowotnej i fizycznej).

 

Podczas pracy z dziećmi wykorzystywana jest ocena bieżąca, która ma dwie formy: słowną i opisową. Jest ona krótka i systematycznie informuje o postępach dziecka oraz nabywanych umiejętnościach: (co dziecko wykonało, jak wykonało, ile potrafi, czego nie umie, jak powinno poprawić błędy i nadrobić braki). Obserwując rozwój dziecka i korzystając z zasad, metod oceniania kształtującego, diagnozowane są poszczególne etapy opanowania wiedzy i umiejętności oraz wybierane zadania najkorzystniejsze dla rozwoju każdego ucznia.

 

ZAKRES OCENY

 

1. W klasach I–III oceny: bieżąca oraz klasyfikacyjna: śródroczna i roczna, są opisowe z wyjątkiem religii. Ocena opisowa to ustna bądź pisemna informacja nauczyciela na temat wykonywania zadań szkolnych przez ucznia. Ta informacja może dotyczyć zarówno procesu wykonywania zadania, jak i efektu działalności ucznia. Ocenianie ma na celu:

1) poinformowanie ucznia o postępie i poziomie jego osiągnięć edukacyjnych;

2) pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu jego rozwoju;

3) motywowanie ucznia do dalszej pracy;

4) dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia;

5) pomocy rodzicom w pracy z dzieckiem w domu;

6) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczych.

 

2. Ocena opisowa daje możliwość rzetelnej informacji na temat rezultatów aktywności szkolnej ucznia oraz wskazówki jak samodzielnie pokonać trudności. Nauczyciel na bieżąco informując ucznia o tym jak wykonał zadanie szkolne, podkreśla najpierw to, co zostało dobrze zrobione, a później wskazuje błędy i pomaga je poprawić. Ocena opisowa służy doskonaleniu procesu uczenia się poprzez różnicowanie nauczania w zależności od indywidualnego rytmu zdobywania wiadomości i umiejętności wynikającego z rozwoju ucznia.

 

3. Półroczną i roczną ocenę opisową, nauczyciel sporządza na podstawie obserwacji, analiz prac ucznia, wypowiedzi. Opisując w szczególności:

1) rozwój intelektualny, osiągnięcia w zakresie wszystkich edukacji na poszczególnych poziomach nauczania oraz języka obcego, ze szczególnym uwzględnieniem: czytania, jego tempa, techniki i rozumienia, pisania jego tempa, techniki, poprawności, mówienia i słuchania oraz wiedzy o języku, umiejętności matematycznych, plastycznych, technicznych, muzycznych, komputerowych, znajomości przyrody i opisywania składników przyrody;

2) rozwój społeczno – moralny z uwzględnieniem zachowań wobec ludzi, siebie oraz zachowań wobec wytworów kultury;

3) rozwój fizyczny jako dostrzeganie związku przyrody z życiem i zdrowiem człowieka, postawa ciała, sprawność i zdrowie;

 

4. Półroczna ocena opisowa sporządzona w dzienniku elektronicznym będzie opatrzona wskazówkami dotyczącymi dalszej pracy z uczniem. Dopuszcza się, aby półroczna i roczna była formą wydruku komputerowego. Roczną ocenę opisową wpisuje się na świadectwo szkolne oraz do arkusza ocen.

 

5. W ocenianiu bieżącym dopuszcza się obok oceny opisowej stosowanie oceny cyfrowej wraz z opisem lub bez - w zależności od decyzji nauczyciela. Ocena wyrażona stopniem bądź inną formą określającą skalę postępu edukacyjnego (pieczątki, naklejki, punkty itp.) będzie zapisywana w zeszytach uczniów oraz na pracach pisemnych (karty pracy, sprawdziany, testy) , a także w dzienniku elektronicznym. Sposoby przedstawiania oceny określa i dobiera nauczyciel w danym zespole klasowym.

1) stopień celujący – 6; celująco, doskonale, znakomicie, wspaniale Opis: Znakomicie! Brawo! Osiągasz doskonałe wyniki. Posiadasz uzdolnienia i rozwijasz je. Należą Ci się gratulacje!

2) stopień bardzo dobry – 5; bardzo dobrze, biegle, prawidłowo Opis: Bardzo dobrze pracujesz. Robisz w szybkim tempie duże postępy. Tak trzymaj!

3) stopień dobry – 4; dobrze, poprawnie, sprawnie Opis: Dobrze pracujesz jednak stać cię, by było lepiej. Włóż więcej wysiłku w podejmowane prace, co umożliwi ci osiągać lepsze wyniki

4) stopień dostateczny – 3; dostatecznie, zadowalająco, wystarczająco, przeciętnie Opis: Pracujesz, ale osiągasz słabe wyniki. Aby to zmienić na lepsze konieczna jest pomoc nauczyciela i rodziców, oraz systematyczna praca, wymagająca dużo wysiłku z twojej strony.

5) stopień dopuszczający – 2; słabo, błędnie, niechętnie Opis: Zbyt mało pracujesz i osiągasz bardzo słabe wyniki. Włóż dużo wysiłku, bądź aktywniejszy, skorzystaj z pomocy nauczyciela i rodziców.

6) stopień niedostateczny – 1; niedostatecznie, niewystarczająco, niezadowalająco, negatywnie Opis: Osiągasz niezadowalające rezultaty. Spotkało cię niepowodzenie. Pokonasz to, ale czeka cię bardzo dużo systematycznej pracy wspólnie z nauczycielem i rodzicami.

 

ZASADY OBOWIĄZUJĄCE W OCENIANIU:

• rzetelność i obiektywność – zastosowanie jednolitych norm i kryteriów oceniania,

• jawność – podawanie na bieżąco wyników pracy ucznia,

• systematyczność – równomierne rozłożenie procesu oceniania na cały okres nauki,

• motywacja – mobilizacja do dalszej pracy,

• przyjazne komunikowanie informacji o ocenie,

• instruktywność – wskazanie na postępy i braki, na sposób poprawy i dalszej pracy,

• poinformowanie ucznia i jego rodziców o poziomie i postępie jego osiągnięć (uczeń powinien wiedzieć, że ocena nie jest celem).

 

Ocena w klasach I-III posiada wymiar: dydaktyczny i społeczno -wychowawczy:

a) dydaktyczny – ocenia wiadomości (zakres, jakość i rozumienie zdobytych wiadomości) – ocenia umiejętności w dziedzinie poznawczej (posługiwanie się zdobytą wiedzą, zastosowanie jej w typowych i nietypowych sytuacjach);

b) społeczno-wychowawczy – ocena postaw (możliwe do zaobserwowania na lekcjach i przerwach w szkole, podczas wycieczek, podczas zabaw, postawy i cechy osobowościowe ucznia, jego funkcjonowanie w grupie).

Uczeń przeszkadzający podczas lekcji otrzymuje ustne upomnienie nauczyciela, jeśli to nie pomaga – otrzymuje wpis, uwagę do dziennika.

Nauczyciel może oceniać ucznia według dowolnie wybranych znaczków typu: cegiełki aktywności, pieczątki, serduszka, punkty.

Ocenę w klasach I-III traktuje się, jako środek wspierania ucznia, wzmacniania pozytywnej postawy. Nie jest to tylko sprawdzanie osiągnięć. Przede wszystkim zgodnie z zaleceniami Podstawy Programowej, oceniany jest wysiłek ucznia, biorąc pod uwagę indywidualne cechy i zdolności każdego dziecka. Nie mniej dąży się, w miarę tych indywidualnych możliwości, by dziecko zdobyło konkretne wiadomości i umiejętności.

 

OCENIANIE ZACHOWANIA UCZNIÓW

 

Roczna i śródroczna ocena zachowania w klasach I-III ma charakter opisowy:

– ocenę ustala nauczyciel - wychowawca uwzględniając: opinię innych nauczycieli uczących ucznia, opinię niedydaktycznych pracowników szkoły, opinię kolegów i koleżanek, samoocenę ucznia;

– przy formułowaniu oceny zachowania nauczyciel bierze pod uwagę postawę ucznia podczas zajęć edukacyjnych w klasie, jak i poza nią;

– ocena zachowania nie może mieć wpływu na: oceny z zajęć edukacyjnych, promocje do klasy programowo wyższej.

 

Roczna i śródroczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:

a) wywiązywanie się z obowiązków ucznia,

b) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,

c) dbałość o honor i tradycje szkoły,

d) dbałość o piękno mowy ojczystej,

e) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,

f) godne, kulturalne zachowanie się w szkole o poza nią,

g) okazywanie szacunku innym osobom,

h) udział w pracach na rzecz szkoły i środowisk.

 

OBNIŻANIE WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH

 

Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono deficyty rozwojowe.

Data dodania: 2023-08-31 17:22:36
Data edycji: 2024-08-30 20:40:29
Ilość wyświetleń: 214

Konkursy

Informacje
Więcej informacji

Kalendarz

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej