Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

PSO z matematyki, przyrody, geografii, biologii, fizyki i chemii

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA

                                                             Z MATEMATYKI, PRZYRODY, GEOGRAFII , BIOLOGII, FIZYKI I CHEMII



W procesie oceniania nauczyciel bierze pod uwagę:
- zalecenia zawarte w opiniach i orzeczeniach PPP,
- stopień zaangażowania i wkład pracy ucznia w procesie zdobywania wiedzy i umiejętności.

Oceniane elementy:
1. Sprawdziany (po zrealizowaniu działu uczniowie piszą sprawdzian. Termin ustala nauczyciel tydzień wcześniej i zapisuje w dzienniku lekcyjnym. Sprawdzian jest poprzedzony lekcją powtórzeniową.)
2. Kartkówki obejmujące materiał z maksymalnie trzech ostatnich lekcji.
3. Prezentacje.
4. Praca indywidualna na zajęciach.
5. Praca w grupie na zajęciach.
6. Aktywność.

Sposób oceny:
Przy ocenianiu prac pisemnych nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na ocenę:
Poniżej 30 % możliwych do uzyskania punktów – niedostateczny
30%-49% – dopuszczający
50%-74% – dostateczny
75% - 89% – dobry
90%- 99% – bardzo dobry

100 % – celujący

 

Średniej ważonej przyporządkowuje się ocenę śródroczną i roczną następująco:

Średnia ważona

STOPIEŃ

do 1,49

niedostateczny

od 1,50 do 2,65

dopuszczający

od 2,66 do 3,65

dostateczny

od  3,66 do 4,65

dobry

od 4,66 do 5,25

bardzo dobry

od 5,26

celujący

 

 

KRYTERIA WYMAGAŃ NA POSZCZEGÓLNE OCENY SZKOLNE: 

 

Poziom wymagań koniecznych (ocena dopuszczający):

  • zadania są łatwe,
  • najprostsze i najbardziej uniwersalne,
  • najbardziej niezawodne i najpewniejsze naukowo,
  • bezpośrednio użyteczne na danym etapie kształcenia,
  • konieczne do dalszego etapu uczenia się,
  • użyteczne w życiu codziennym.

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

  • w ograniczonym zakresie opanował podstawowe wiadomości i umiejętności, a braki nie przekreślają możliwości uzyskania podstawowej wiedzy w ciągu dalszej nauki,
  • rozwiązuje często przy pomocy nauczyciela problemy typowe, o niewielkim stopniu trudności, przewidziane podstawą programową.

Poziom wymagań podstawowych (ocena dostateczny):

  • rozwiązuje problemy przystępne,
  • opanował treści proste i uniwersalne,
  • zna materiał nauczania niezbędny na danym etapie kształcenia,
  • osiągnął wiedzę niezbędną do dalszego kształcenia na wyższym etapie edukacyjnym,
  • posiadł wiedzę użyteczną , przydatną w działaniach praktycznych.

Ocenę dostateczna otrzymuje uczeń, który:

  • opanował podstawowe treści programowe objęte podstawą programową w zakresie umożliwiającym mu postępy w dalszym uczeniu,
  • rozwiązuje problemy typowe, o średnim stopniu trudności przy pomocy i wsparciu nauczyciela.

Poziom wymagań rozszerzający (ocena dobry):

  • uczeń opanował treści skomplikowane i trudniejsze,
  • zna problemy mniej typowe,
  • rozumie procesy bardziej złożone,
  • zna treści mniej użyteczne w pozaszkolnej działalności ucznia,
  • rozumie i stosuje treści mniej niezbędne w dalszym etapie kształcenia.

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • opanował wiadomości i i umiejętności w zakresie pozwalającym mu na rozumienie większości relacji między elementami wiedzy z danego przedmiotu,
  • poprawnie stosuje w praktyce wiadomości, rozwiązuje samodzielnie typowe problemy teoretyczne lub praktyczne.

Poziom wymagań dopełniający (ocena bardzo dobry):

  • uczeń opanował treści nietypowe i najtrudniejsze,
  • zna zagadnienia mało reprezentatywne,
  • rozumie relacje i procesy najbardziej złożone,
  • wykonuje samodzielnie nietypowe polecenia.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu,
  • sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami,
  • samodzielnie rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne ujęte w programie nauczania przedmiotu,
  • potrafi zastosować poznaną wiedzę do rozwiązywania nowych problemów.

Poziom wymagań wykraczający (ocena celujący):

- obejmuje całość programu uzupełnionego o:

  • samodzielne, twórcze rozwijanie swoich uzdolnień,
  • biegłe posługiwanie się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych,
  • przedstawianie propozycji nieschematycznych i nietypowych rozwiązań zagadnień.

 

Uczniowie  mający specyficzne trudności w nauce potwierdzone orzeczeniami z Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej (PPP) mają obniżone wymagania edukacyjne z uwzględnieniem wskazań i zaleceń  poradni, jednakże są oceniani z tych samych obszarów aktywności.

 

W powyższych przypadkach nauczyciel:

- może udzielić dodatkowych wyjaśnień związanych z zadaniem,

- może podać przykłady naprowadzające (modelowe),

- wydłuża czas pracy,

- sprawdza wiadomości z krótszych partii materiału.

 


Poprawa ocen:
Uczeń może jednokrotnie poprawić każdą ocenę w terminie do dwóch tygodni od jej otrzymania lub w terminie ustalonym przez nauczyciela.


Nieprzygotowania:
Uczeń może (bez konsekwencji) dwukrotnie w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie do zajęć, z wyjątkiem zapowiedzianych kartkówek  i sprawdzianów. 


Pozostałe wymagania:
1. Każdy sprawdzian uczeń musi zaliczyć w terminie uzgodnionym z nauczycielem – nie później jednak niż do dwóch tygodni od daty sprawdzianu lub powrotu do szkoły po czasowej nieobecności. W przypadku ponownej nieobecności w ustalonym terminie uczeń pisze sprawdzian po powrocie do szkoły. Zaliczenie polega na pisaniu sprawdzianu o tym samym stopniu trudności;

2. Sprawdzone i ocenione prace pisemne ucznia są udostępniane uczniowi podczas zajęć i jego rodzicom podczas zebrania z rodzicami lub  w kontakcie indywidualnym;

3. Dopuszcza się udostępnianie uczniowi i jego rodzicom kserokopii lub zdjęcia fotograficznego pracy pisemnej ucznia;

4. Prace pisemne nauczyciel przechowuje w szkole;
5. Uczeń ma obowiązek prowadzić zeszyt przedmiotowy. W przypadku nieobecności ma obowiązek uzupełnić notatki oraz nadrobić zrealizowany materiał;
6. Nauczyciel ma obowiązek podać oceny ze sprawdzianu do wiadomości uczniów w terminie do 2 tygodni od dnia jego napisania. Dopuszcza się przesunięcie terminu zwrotu prac pisemnych w sytuacjach losowych – o czas nieobecności nauczyciela oraz w okresie świąt, ferii.

 

Zespół nauczycieli przedmiotów matematyczno – przyrodniczych:

Marta Łagowska
Bożena Oleksiuk – Rokoszna
Mariola Pokładek
Patrycja Kasperek
Kotlarek Renata
Angela Jakubowicz

Bożena Galar

Data dodania: 2023-09-04 20:10:03
Data edycji: 2023-09-05 19:05:13
Ilość wyświetleń: 146

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej