Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

PSO z języka angielskiego - kl. I-III

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO

W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 3 IM. ARMII KRAJOWEJ W BOLESŁAWCU

- KLASY I-III

 

 

  1. Podczas nauki języka angielskiego na I etapie edukacyjnym nauczyciel stopniowo rozwija u uczniów cztery sprawności językowe: wstepnie rozumienie ze słuchu oraz mówienie, następnie czytanie i pisanie.
  2. W kl. I rozwijana jest sprawność rozumienia ze słuchu oraz mówienia, poprawnej wymowy, intonacji. W drugim semestrze klasy I wprowadza się czytanie i pisanie rozpoczynając od pisania po śladzie pojedynczych wyrazów. 
  3. W kl. II i III rozwijane są intensywnie wszystkie cztery sprawności językowe.

 

Obowiązkowe wyposażenie na zajęciach:

Podręcznik z ćwiczeniami, zeszyt przedmiotowy, przybory do pisania i prac plastycznych (m.in. kredki, nożyczki, klej).

 

Ocena semestralna oraz ocena roczna jest oceną opisową.

 

W klasach I-III szkoły podstawowej w ocenianiu bieżącym dopuszcza się obok oceny opisowej stosowanie oceny cyfrowej wraz z opisem lub bez - w zależności od decyzji nauczyciela: 

 

6 – Świetnie! Znakomicie!

5 – Brawo! Bardzo dobrze pracujesz!

4 – Dobrze pracujesz.

3 – Dobrze, jednak popracuj na lepszą ocenę.

2, 1 – Musisz jeszcze dużo popracować.

 

Umiejętności ucznia oceniane są poprzez:

  • praca na lekcji - wykonywanie ćwiczeń i zadań,
  • aktywność ucznia na lekcji - udział w zajęciach, odpowiedzi ustne,
  • prace plastyczne na lekcjach - znajomość poznanego słownictwa,
  • staranne prowadzenie zeszytu przedmiotowego,
  • wykonanie określonego projektu pracy z poznanym na lekcjach słownictwem.

 

GŁÓWNE CELE EDUKACYJNE

1) Zainteresowanie nauką języka angielskiego i czerpanie z niej przyjemności;

2) Zachęcenie dzieci do komunikacji w tym języku;

3) Systematyczny, odpowiedni i w pełni zintegrowany rozwój umiejętności językowych w ramach trzech poziomów nauczania;

4) Powiązanie nauki języka z innymi obszarami nauczania w szkole podstawowej, w tym nowymi technologiami i multimediami;

5) Promowanie odpowiedzialnego, samodzielnego i świadomego uczenia się;

6) Wspieranie zainteresowania językiem angielskim, poszanowanie języka obcego oraz posługujących się nim ludzi i ich kultur; 

7) Zapewnienie solidnych podstaw do późniejszej nauki w zakresie rozwoju umiejętności językowych, słownictwa, wymowy i gramatyki;  

8) Połączenie przejrzystego i dynamicznego podejścia metodycznego z interesującymi, zabawnymi i motywującymi materiałami na każdym poziomie nauki;  

9) Zwrócenie szczególnej uwagi na wprowadzanie oraz stopniowy i systematyczny rozwój umiejętności czytania i pisania;  

10) Wspieranie pozytywnego nastawienia do języka obcego i wiary dziecka we własne umiejętności uczenia się.

 

TREŚCI NAUCZANIA

Edukacja na tym etapie obejmuje między innymi następujące treści nauczania:

- zastosowanie zwrotów grzecznościowych, powitanie i pożegnanie;  

- określenie samopoczucia 

- przedstawianie osób, rzeczy i zwierząt;  

- określenie pogody, nazywanie miesięcy i dni tygodnia;  

- liczenie w zakresie etapowym: 1-10 (w pierwszym roku), 11- 20 (w drugim roku) i dalej w trzecim roku nauki do 100;  

- określanie kolorów;  

- rozpoznawanie i nazywanie jedzenia, owoców i warzyw;  

- wydawanie poleceń w sytuacji klasowej;  

- nazywanie obiektów i miejsc z najbliższego otoczenia;  

- nazywanie członków rodziny;   

- nazywanie części ciała;  

- nazywanie zwierząt;  

- akceptowanie i odrzucanie próśb; 

- określenie czynności odbywającej się w danej chwili w oparciu o czas teraźniejszy;  

wyrażenie możliwości,

- przypuszczenia oraz umiejętności wykonywania czynności przy wykorzystaniu czasownika móc, umieć, potrafić;  

- określenie upodobań; 

- udzielanie informacji na temat położenia osób i rzeczy w przestrzeni;

- określenie wielkości, cech osób i przedmiotów;  

- omawianie zwyczajów związanych z tradycjami (Boże Narodzenie, Wielkanoc).

 

 

  • Przedmiotowy system oceniania z języka angielskiego dla klasy I

 

 

 W kl. I przy ocenie brane jest przede wszystkim pod uwagę:

  - opanowanie materiału w mowie,

  - rozumienie tekstu słuchanego,

  - zaangażowanie w pracę na lekcji, zabawy językowe,

  - przygotowanie do lekcji.

 

celująco – uczeń bezbłędnie opanował słownictwo, a nawet zna słownictwo wykraczające poza materiał klasy pierwszej. Rozumie proste polecenia nauczyciela, dialogi, sens historyjek z nagrania, gdy są wspierane obrazkami oraz potrafi na nie prawidłowo reagować. Wypowiada się słowami, a nawet zdaniami. Potrafi poprawnie przeczytać poznane wyrazy, a nawet je zapisać. Zawsze chętnie śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego. Jest aktywny  i uważny na zajęciach.

 

bardzo dobrze – uczeń bardzo dobrze opanował słownictwo, rozumie polecenia nauczyciela, wypowiada się słowami, a nawet zdaniami. Potrafi poprawnie przeczytać poznane wyrazy. Rzadko popełnia drobne błędy w wymowie. Chętnie śpiewa piosenki.

 

dobrze – uczeń dobrze opanował słownictwo, rozumie proste polecenia nauczyciela, uważnie słucha. Potrafi powiedzieć poznane wyrazy. Zdarza mu się popełnić drobne błędy, ale nie zakłócają one komunikacji. Jest dosyć aktywny i uważny na zajęciach.

 

dostatecznie - uczeń opanował tylko niektóre słowa, częściowo rozumie polecenia nauczyciela. Ma problemy z wypowiadaniem poznanych wyrazów, w mowie popełnia błędy. Nie jest aktywny na zajęciach.

 

wystarczająco – uczeń słabo opanował słownictwo, ma kłopoty ze zrozumieniem nauczyciela oraz z wypowiadaniem prostych słów. Nie jest aktywny na zajęciach.

  

Niewystarczająco – uczeń nie rozumie poleceń nauczyciela, ma kłopoty ze zrozumieniem prostych słów, gdy je usłyszy. Nie potrafi powtórzyć prostych wyrazów za nauczycielem.

 

 

  • Przedmiotowy system oceniania z języka angielskiego dla klasy II

 

  1. Rozumienie ze słuchu:

-   uczeń uważnie słucha wypowiedzi innych uczniów i nauczyciela,

-   wykonuje proste polecenia wydawane przez nauczyciela po angielsku,

-   reaguje całym ciałem na pojedyncze zwroty,

-   rozumie sens bajek, historyjek,

-   potrafi wyróżnić proste informacje z tekstu słuchanego.

 

  1. Mówienie:

-   uczeń potrafi powtórzyć za nauczycielem, nagraniem,

-   potrafi naśladować wymowę angielską,

-   posługuje się słownictwem poznanym na lekcji,

-   odpowiada na pytania pojedynczymi słowami lub całymi zdaniami.

 

  1. Czytanie:

-  uczeń czyta pojedyncze wyrazy poprzez kojarzenie formy pisemnej języka
z fonetyczną,

-   rozumie często powtarzane polecenia pisemne,

-   czyta głośno pojedyncze wyrazy.

 

  1. Pisanie:

-   uczeń przepisuje pojedyncze wyrazy i proste zdania z tablicy,

-   wstawia wyrazy w luki w tekście na podstawie podanego wzoru,

-   samodzielnie pisze wyrazy.

 

  1.  Słownictwo:

-  uczeń rozpoznaje i rozumie słowa w bajkach, choć nie wszystkie potrafi
użyć,

-  zna podstawowe słownictwo dotyczące własnej osoby, części twarzy,

ubrań, kolorów, liczb, zabawek, pomieszczeń w domu, zwierząt, przyborów szkolnych.

-  umie zapisać słowa.

 

celująco - uczeń bezbłędnie opanował słownictwo, rozumie polecenia nauczyciela, wypowiada się słowami, a nawet całymi zdaniami, uważnie słucha. Rozumie teksty oraz opanował sprawność czytania pojedynczych wyrazów i krótkich zdań. Zna również dodatkowe słownictwo lub zwroty. Potrafi bezbłędnie zapisać poznane wyrazy, a nawet krótkie zdania.

 

bardzo dobrze - uczeń bardzo dobrze opanował słownictwo, rozumie polecenia nauczyciela, wypowiada się słowami, a nawet zdaniami. Rozumie krótkie teksty oraz opanował czytanie pojedynczych wyrazów i krótkich zdań.

 

dobrze - uczeń dobrze opanował słownictwo, rozumie proste słowa, przepisuje poprawnie, uważnie słucha. Rozumie proste polecenia, potrafi przeczytać poznane wyrazy. Popełnia drobne błędy, ale nie zakłócają one komunikacji.

 

dostatecznie - uczeń w sposób dostateczny opanował słownictwo, przepisuje poprawnie, jednak ma kłopoty ze zrozumieniem nauczyciela  oraz z wypowiadaniem prostych słów.

 

wystarczająco - uczeń opanował tylko niektóre słowa, przepisuje ze wzoru robiąc przy tym dużo błędów. Ma kłopoty ze zrozumieniem nauczyciela oraz z przeczytaniem poznanych wyrazów. Nie jest aktywny na zajęciach.

 

niewystarczająco - uczeń nie rozumie poleceń nauczyciela. Ma kłopoty ze zrozumieniem prostych słów, gdy je zobaczy lub usłyszy. Nie potrafi powtórzyć prostych wyrazów za nauczycielem.

 

 

  • Przedmiotowy system oceniania z języka angielskiego dla klasy III

 

 

  1. Rozumienie ze słuchu:

-   uczeń uważnie słucha wypowiedzi innych uczniów i nauczyciela,

-   wykonuje proste polecenia wydawane przez nauczyciela po angielsku,

-   reaguje całym ciałem na pojedyncze zwroty,

-   rozumie sens bajek, historyjek,

-   potrafi wyróżnić proste informacje z tekstu słuchanego.

 

  1. Mówienie:

-   uczeń potrafi powtórzyć za nauczycielem, nagraniem,

-   potrafi naśladować wymowę angielską,

-   posługuje się słownictwem poznanym na lekcji,

-   odpowiada na pytania pojedynczymi słowami lub całymi zdaniami,

-   umie nazwać i krótko opisać np. zwierzęta, ludzi i przedmioty,

-   używa wybranych zwrotów i wyrażeń do komunikacji w klasie,

-   samodzielnie zadaje proste pytania nauczycielowi i kolegom w klasie.

 

  1. Czytanie:

-  uczeń czyta pojedyncze wyrazy poprzez kojarzenie formy pisemnej języka
z fonetyczną,

-   rozumie często powtarzane polecenia pisemne,

-  czyta głośno proste zdania znane z interakcji w klasie lub z często
powracających tekstów mówionych,

-   czyta prosty, krótki tekst.

 

  1. Pisanie:

-   uczeń przepisuje pojedyncze wyrazy i proste zdania z tablicy,

-   wstawia wyrazy w luki w tekście na podstawie podanego wzoru,

-   pisze krótki i prosty tekst według przedstawionego wzoru,

-   samodzielnie pisze bardzo krótki i prosty tekst.

 

  1. Słownictwo:

-  uczeń rozpoznaje i rozumie słowa w bajkach, choć nie wszystkie potrafi
użyć,

-  zna podstawowe słownictwo dotyczące własnej osoby, części twarzy,
ubrań, kolorów, liczb, zabawek, pomieszczeń w domu, zwierząt, owoców,
warzyw, nazw dni tygodnia, przyborów szkolnych, środków transportu, zna
także słownictwo określające czynności związane z ruchem oraz czynności
wykonywane regularnie,

- umie zapisać słowa i pogrupować je w kategorie semantyczne, zestawić
wyrazy przeciwstawne.

 

celująco - uczeń bezbłędnie opanował słownictwo, rozumie polecenia nauczyciela, wypowiada się słowami, a nawet zdaniami, uważnie słucha, samodzielnie zadaje pytania. Opanował sprawność czytania i pisania pojedynczych wyrazów i krótkich zdań. Zna również dodatkowe słownictwo lub zwroty, potrafi samodzielnie opisać zwierzęta, ludzi, przedmioty.

 

bardzo dobrze - uczeń bardzo dobrze opanował słownictwo, rozumie polecenia nauczyciela, wypowiada się słowami, a nawet zdaniami, zadaje proste pytania. Rozumie krótkie teksty oraz opanował czytanie i pisanie pojedynczych wyrazów i krótkich zdań.

 

dobrze - uczeń dobrze opanował słownictwo, rozumie proste słowa, uważnie słucha, przepisuje poprawnie. Rozumie proste polecenia, potrafi przeczytać i napisać poznane wyrazy.

 

dostatecznie - uczeń w sposób dostateczny opanował słownictwo, jednak ma kłopoty ze zrozumieniem nauczyciela oraz z wypowiadaniem prostych słów. Nie potrafi samodzielnie napisać poznanych wyrazów.

 

wystarczająco - uczeń opanował tylko niektóre słowa, przepisuje ze wzoru robiąc przy tym dużo błędów. Ma kłopoty ze zrozumieniem nauczyciela oraz z przeczytaniem poznanych wyrazów. Nie jest aktywny na zajęciach.

 

niewystarczająco - uczeń nie rozumie poleceń nauczyciela. Ma kłopoty ze zrozumieniem prostych słów, gdy je zobaczy lub usłyszy. Nie potrafi powtórzyć prostych wyrazów za nauczycielem.

 

 

  • Nieprzygotowanie do lekcji

Uczeń może zgłosić brak obowiązkowego wyposażenia (książka, zeszyt) lub przygotowania do zajęć trzy razy w semestrze bez konsekwencji. Za każde kolejne nieprzygotowanie uczeń otrzymuje ‘-‘ minus. Brak przygotowania spowodowany dłuższą chorobą lub szczególnymi wypadkami losowymi rozpatruje się indywidualnie.

 

  • Projekty pracy

Wykonanie określonego projektu pracy z poznanym na lekcjach słownictwem - przewidziane jest na jedną godzinę lekcyjną, zapowiadane z wyprzedzeniem oraz poprzedzone lekcją powtórzeniową. Zadania te stosowane są w celach diagnostycznych, aby sprawdzić postępy uczniów w nauce. Podawany jest zakres materiału leksykalnego.

 

  • Zadania domowe

Zadania domowe zadawane są przeważnie z zeszytu ćwiczeń, ewentualnie z podręcznika lub zeszytu. W razie braku zadania domowego uczeń musi je uzupełnić na następną lekcję i pokazać zrobione zadanie nauczycielowi.

 

Ocena jest jawna zarówno dla ucznia jak i dla rodzica.

 

 

Nauczyciel języka angielskiego:

Adrian Banyś

 

Data dodania: 2023-08-31 17:49:06
Data edycji: 2023-08-31 17:57:32
Ilość wyświetleń: 96

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej