Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

PSO z języka angielskiego i języka niemieckiego - kl. IV-VIII

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO ORAZ JĘZYKA NIEMIECKIEGO

W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 3 IM. ARMII KRAJOWEJ W BOLESŁAWCU

- KLASY IV-VIII

 

Ogólne zasady oceniania:

  • Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości i WSO. Wszelkie wątpliwości są rozstrzygane w oparciu o WSO.
  • Ocenie podlegają wszystkie wymienione formy aktywności ucznia.
  • Sprawdziany są obowiązkowe i zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem oraz podawany jest zakres sprawdzanych umiejętności i wiedzy (wpis w terminarzu w dzienniku elektronicznym). Czas sprawdzianu wynosi 45 minut i obejmuje wyznaczoną przez nauczyciela partię materiału. Sprawdziany podlegają poprawie.
  • Kartkówki - przy dwóch godzinach przedmiotu w tygodniu - obejmują materiał z dwóch ostatnich lekcji, przy trzech godzinach przedmiotu w tygodniu - z trzech ostatnich lekcji. Kartkówki są zapowiadane z wyprzedzeniem, podlegają poprawie, trwają do 15 minut. Podawany jest zakres sprawdzanych umiejętności i wiedzy z ostatnich lekcji (wpis w terminarzu w dzienniku elektronicznym).
  • Uczeń, który nie pisał sprawdzianu, musi go napisać w terminie uzgodnionym z nauczycielem. W uzasadnionych przypadkach nauczyciel może zwolnić ucznia z obowiązku napisania sprawdzianu.
  • Uczeń może poprawić ocenę ze sprawdzianu i kartkówki. Za ocenę poprawioną uznaje się ocenę wyższą niż otrzymana wcześniej. Termin i warunki poprawy oceny ustalone są przez nauczyciela przedmiotu.
  • Za aktywność podczas lekcji uczeń otrzymuje plusa, jeżeli uczeń zbierze trzy plusy otrzymuje ocenę bardzo dobrą.
  • Uczeń, który opuścił lekcje, ma obowiązek nadrobić braki w wiadomościach, zapisach lekcyjnych w zeszycie i ćwiczeniach. W przypadku dłuższej niż tydzień nieobecności termin uzupełnienia braków należy ustalić z nauczycielem.
  • Uczeń ma prawo do zgłoszenia nieprzygotowania do lekcji. Przy 2 lekcjach tygodniowo dwa razy oraz przy 3 lekcjach tygodniowo trzy razy, za wyjątkiem wcześniej zapowiedzianych sprawdzianów i kartkówek. Uczeń zgłasza nieprzygotowanie przed rozpoczęciem lekcji. Przez nieprzygotowanie do lekcji rozumiemy: niegotowość do odpowiedzi, brak pomocy potrzebnych do lekcji (podręcznika, ćwiczeń, zeszytu przedmiotowego).
  • Ocena semestralna lub roczna nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
  • Na ocenę roczną składają się oceny z dwóch semestrów.
  • Prace pisemne są udostępniane uczniom na lekcji oraz rodzicom podczas konsultacji.

 

Obszary aktywności podlegające ocenianiu:

  • aktywność na lekcji - wypowiedzi ustne i pisemne,
  • praca na lekcji - samodzielna lub w grupach, praca w zeszycie ćwiczeń i zeszycie przedmiotowym,
  • krótkie formy pisemne tj. e-mail, zaproszenie, wpis na blogu, ogłoszenie, wiadomość – napisane w domu lub na lekcji,
  • prace projektowe – projekt pracy plastycznej wraz ze słownictwem i opisem kilkuzdaniowym na dany temat – prace wykonane samodzielnie na dany temat,
  • prace pisemne – sprawdzian i 15 minutowe kartkówki z wyznaczonej przez nauczyciela partii materiału.

 

Prace pisemne:

  1. Przy ocenianiu sprawdzianów nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na ocenę:

poniżej 30% możliwych do uzyskania punktów - niedostateczny

30% - 49%  - dopuszczający

50% - 74%  - dostateczny

75% - 89% - dobry

90% - 99% - bardzo dobry

100% - celujący

 

2. Elementy podlegające ocenie pracy pisemnej (praca projektowa):

▪ Zgodność z tematem.

▪ Dobór słownictwa.

▪ Poprawność językowa.

▪ Dbałość o układ graficzny.

▪ Estetyka wykonania pracy i zapisu (praca bez skreśleń i poprawek).

 

  1. Sposób udostępniania prac rodzicom (prawnym opiekunom):

- sprawdzone i ocenione prace pisemne ucznia (testy, prace klasowe) są udostępniane uczniowi podczas zajęć i jego rodzicom podczas zebrania z rodzicami lub w kontakcie indywidualnym,

- dopuszcza się udostępnianie uczniowi i jego rodzicom kserokopii lub zdjęcia fotograficznego pracy pisemnej ucznia.

 

  • Kryteria oceniania:

 

  1. Stopień celujący otrzymuje uczeń, który:

    - opanował materiał danej klasy na ocenę bardzo dobrą, biegle opanował umiejętności czytania, pisania, mówienia i rozumienia ze słuchu w języku niemieckim (na poziomie określonym w programie nauczania danej klasy),
    - jest zawsze przygotowany do zajęć, odpowiedzi ustnych, kartkówek itp. (nie przekracza ustalonego limitu nieprzygotowań), starannie prowadzi zeszyt przedmiotowy, regularnie odrabia zadania domowe, bierze aktywny udział w zajęciach,
    - potrafi w sposób samodzielny i twórczy formułować wypowiedzi ustne i pisemne, z wykorzystaniem wiadomości z zakresu gramatyki i słownictwa wykraczających poza zakres nauczania danej klasy; samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia oraz biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w celu rozwiązania problemów teoretycznych i praktycznych z zakresu programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nowatorskie, a także rozwiązuje problemy wykraczające poza program nauczania danej klasy (np. uczeń wykonuje określoną liczbę pisemnych zadań dodatkowych),
    - reaguje na ustne komunikaty w języku niemieckim, które nie były uprzednio zaplanowane i nie są opisane w podręczniku; samodzielnie udziela odpowiedzi poprawnej pod względem merytorycznym i gramatycznym,
    - osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych na szczeblu wojewódzkim (regionalnym) albo krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia, bierze udział w konkursach ogólnopolskich. Uzyskuje co najmniej miejsce od 1-10 w konkursie ogólnopolskim.

    2. Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:

    - opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania w danej klasie,
    - biegle opanował umiejętności czytania, pisania, mówienia i rozumienia ze słuchu w języku niemieckim (na poziomie określonym w programie nauczania danej klasy),
    - potrafi samodzielnie formułować wypowiedzi ustne i pisemne z wykorzystaniem wiadomości z dziedziny gramatyki i słownictwa z zakresu określonego przez program nauczania danej klasy;
    - jest zawsze przygotowany do zajęć, odpowiedzi ustnych, kartkówek itp. (nie przekracza w znaczący sposób ustalonego limitu nieprzygotowań), starannie prowadzi zeszyt przedmiotowy, regularnie odrabia zadania domowe, bierze aktywny udział w zajęciach,
    - reaguje na ustne komunikaty w języku obcym, samodzielnie udziela odpowiedzi prawidłowej pod względem merytorycznym i gramatycznym,
    - sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne objęte programem nauczania oraz potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach.

    3. Stopień dobry otrzymuje uczeń, który:

    - nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w minimum programowym,
    - nie do końca biegle opanował umiejętności czytania, pisania, mówienia i rozumienia ze słuchu w języku obcym (na poziomie określonym programem nauczania w danej klasie),
    - wypowiedzi ustne i pisemne formułuje zgodnie z podanym modelem,
    - nie jest zawsze przygotowany do zajęć, odpowiedzi ustnych, kartkówek (przekracza ustalony limit nieprzygotowań), nie zawsze odrabia zadania domowe,
    - stara się brać aktywny udział w zajęciach.

    4. Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
    - opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nie przekraczającym wymagań zawartych w minimum programowym oraz rozwiązuje typowe problemy teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności,
    - nie opanował w sposób biegły umiejętności czytania, pisania, mówienia i rozumienia ze słuchu w języku obcym(na poziomie określonym programem nauczania w danej klasie),
    - ma trudności z formułowaniem wypowiedzi ustnych i pisemnych, nawet jeśli korzysta przy tym z wypowiedzi modelowych,
    - reaguje w sposób prawidłowy na komunikaty słowne z pomocą nauczyciela,
    - jest często nieprzygotowany do zajęć, często nie odrabia zadań domowych, ma braki jeśli chodzi o prowadzenie zeszytu przedmiotowego, jest mało aktywny na zajęciach.

    5. Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
    - ma braki w opanowaniu minimum programowego, które nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowych wiadomości i umiejętności z języka obcego w ciągu dalszej nauki; potrafi rozwiązywać problemy teoretyczne oraz praktyczne – typowe, o niewielkim stopniu trudności,
    - ma braki, jeśli chodzi o umiejętności czytania, pisania, mówienia i rozumienia ze słuchu (na poziomie określonym w programie nauczania danej klasy),
    - ma duże trudności z formułowaniem wypowiedzi ustnych i pisemnych, nawet gdy korzysta z wypowiedzi modelowej i pomocy nauczyciela,
    - reaguje w sposób prawidłowy tylko na najprostsze komunikaty słowne,
    - jest bardzo często nieprzygotowany do zajęć, bardzo często nie odrabia zadań domowych, zeszyt przedmiotowy prowadzi nieregularnie i niestarannie, przeważnie nie jest aktywny na zajęciach.

    6. Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
    - nie opanował wiadomości i umiejętności językowych określonych w minimum programowym; braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu, a poza tym nie jest w stanie rozwiązać problemów o elementarnym stopniu trudności,
    - nie opanował umiejętności czytania, pisania, mówienia i rozumienia ze słuchu w języku obcym (na poziomie określonym w programie nauczania danej klasy),
    - nie potrafi formułować wypowiedzi ustnych i pisemnych, nawet gdy korzysta z wypowiedzi modelowej i pomocy nauczyciela.
  • Zgodnie ze Statutem nauczyciel jest obowiązany indywidualizować pracę z uczniem na zajęciach edukacyjnych odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, jak także dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.

 

 

Zespół nauczycieli języków obcych:

Agnieszka Markowicz

Patrycja Kasperek

Katarzyna Wierzejska

Adrian Banyś

Data dodania: 2023-08-31 18:07:50
Data edycji: 2023-09-05 10:21:56
Ilość wyświetleń: 166

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej