Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

PSO w edukacji wczesnoszkolnej - kl. I-III

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
W EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 3 IM. ARMII KRAJOWEJ W BOLESŁAWCU

- KLASY I – III

 

Przedmiotowe Zasady Oceniania są zgodne z Wewnątrzszkolnymi Zasadami Oceniania w Szkole Podstawowej nr 3 im. Armii Krajowej w Bolesławcu. W klasach I – III ocenianie ma formę oceny opisowej, dzięki której można pokazać wyniki, a w szczególności postęp edukacyjno – społeczny każdego ucznia, docenić jego wysiłek, pomysłowość i zaangażowanie oraz zachęcić do dalszej pracy w zakresie wszystkich edukacji (polonistycznej, społeczno – przyrodniczej, matematycznej, informatycznej, plastycznej muzycznej, technicznej, zdrowotnej i fizycznej).

 

Podczas pracy z dziećmi wykorzystywana jest ocena bieżąca, która ma dwie formy: słowną i opisową. Jest ona krótka i systematycznie informuje o postępach dziecka oraz nabywanych umiejętnościach: co dziecko wykonało, jak wykonało, ile potrafi, czego nie umie, jak powinno poprawić błędy i nadrobić braki. Obserwując rozwój dziecka i korzystając z zasad, metod oceniania kształtującego, diagnozowane są poszczególne etapy opanowania wiedzy i umiejętności oraz wybierane zadania najkorzystniejsze dla rozwoju każdego ucznia.

 

ZAKRES OCENY

1. W klasach I – III oceny: bieżąca oraz klasyfikacyjna, śródroczna i roczna są opisowe z wyjątkiem religii. Ocena opisowa to ustna bądź pisemna informacja nauczyciela na temat wykonywania zadań szkolnych przez ucznia. Ta informacja może dotyczyć zarówno procesu wykonywania zadania, jak i efektu działalności ucznia. Ocenianie ma na celu:
1)   poinformowanie ucznia o postępie i poziomie jego osiągnięć edukacyjnych;
2)   pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu jego rozwoju;
3)   motywowanie ucznia do dalszej pracy;
4)   dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia;
5)   pomocy rodzicom w pracy z dzieckiem w domu;
6)   umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.
2. Ocena opisowa daje możliwość rzetelnej informacji na temat rezultatów aktywności szkolnej ucznia oraz wskazówki, jak samodzielnie pokonać trudności. Nauczyciel na bieżąco informując ucznia o tym, jak wykonał zadanie szkolne, podkreśla najpierw to, co zostało dobrze zrobione, a później wskazuje błędy i pomaga je poprawić. Ocena opisowa służy doskonaleniu procesu uczenia się poprzez różnicowanie nauczania w zależności od indywidualnego rytmu zdobywania wiadomości i umiejętności wynikającego z rozwoju ucznia.
3. Półroczną i roczną ocenę opisową nauczyciel sporządza na podstawie obserwacji, analiz prac ucznia, wypowiedzi. Opisując w szczególności:
1) rozwój intelektualny, osiągnięcia w zakresie wszystkich edukacji na poszczególnych poziomach nauczania oraz języka obcego, ze szczególnym uwzględnieniem: czytania - jego tempa, techniki i rozumienia, pisania - jego tempa, techniki, poprawności, mówienia i słuchania oraz wiedzy o języku, umiejętności matematycznych, plastycznych, technicznych, muzycznych, komputerowych, znajomości przyrody i opisywania składników przyrody;
2) rozwój społeczno – moralny z uwzględnieniem zachowań wobec ludzi, siebie oraz zachowań wobec wytworów kultury;
3) rozwój fizyczny jako dostrzeganie związku przyrody z życiem i zdrowiem człowieka, postawa ciała, sprawność i zdrowie;
4. Półroczna ocena opisowa sporządzona w dzienniku elektronicznym będzie opatrzona wskazówkami dotyczącymi dalszej pracy z uczniem. Dopuszcza się, aby półroczna i roczna była formą wydruku komputerowego. Roczną ocenę opisową wpisuje się na świadectwo szkolne oraz do arkusza ocen.
5. W ocenianiu bieżącym dopuszcza się obok oceny opisowej stosowanie oceny cyfrowej wraz z opisem lub bez - w zależności od decyzji nauczyciela. Ocena wyrażona stopniem bądź inną formą określającą skalę postępu edukacyjnego (pieczątki, naklejki, punkty itp.) będzie zapisywana w zeszytach uczniów oraz na pracach pisemnych (karty pracy, sprawdziany, testy), a także w dzienniku elektronicznym. Sposoby przedstawiania oceny określa i dobiera nauczyciel w danym zespole klasowym.


1) Stopień celujący – 6; celująco, doskonale, znakomicie, wspaniale.
Opis: Znakomicie! Brawo! Osiągasz doskonałe wyniki. Posiadasz uzdolnienia i rozwijasz je. Należą Ci się gratulacje!
2) Stopień bardzo dobry – 5; bardzo dobrze, biegle, prawidłowo.
Opis: Bardzo dobrze pracujesz. Robisz w szybkim tempie duże postępy. Tak trzymaj!
3) Stopień dobry – 4; dobrze, poprawnie, sprawnie.
Opis: Dobrze pracujesz, jednak stać cię, by było lepiej. Włóż więcej wysiłku w podejmowane prace, co umożliwi ci osiągać lepsze wyniki.
4) Stopień dostateczny – 3; dostatecznie, zadowalająco, wystarczająco, przeciętnie.
Opis: Pracujesz, ale osiągasz słabe wyniki. Aby to zmienić na lepsze konieczna jest pomoc nauczyciela i rodziców oraz systematyczna praca wymagająca dużo wysiłku z twojej strony.
5) Stopień dopuszczający – 2; słabo, błędnie, niechętnie.
Opis: Zbyt mało pracujesz i osiągasz bardzo słabe wyniki. Włóż dużo wysiłku, bądź aktywniejszy, skorzystaj z pomocy nauczyciela i rodziców.
6) Stopień niedostateczny – 1; niedostatecznie, niewystarczająco, niezadowalająco, negatywnie.
Opis: Osiągasz niezadowalające rezultaty. Spotkało cię niepowodzenie. Pokonasz to, ale czeka cię bardzo dużo systematycznej pracy wspólnie z nauczycielem i rodzicami.

 

ZASADY OBOWIĄZUJĄCE W OCENIANIU:

• rzetelność i obiektywność – zastosowanie jednolitych norm i kryteriów oceniania,
• jawność – podawanie na bieżąco wyników pracy ucznia,
• systematyczność – równomierne rozłożenie procesu oceniania na cały okres nauki,
• motywacja – mobilizacja do dalszej pracy,
• przyjazne komunikowanie informacji o ocenie,
• instruktywność – wskazanie na postępy i braki, na sposób poprawy i dalszej pracy,
• poinformowanie ucznia i jego rodziców o poziomie i postępie jego osiągnięć (uczeń powinien wiedzieć, że ocena nie jest celem).

 

Ocena w klasach I-III posiada wymiar: dydaktyczny i społeczno – wychowawczy:
a) dydaktyczny – ocenia wiadomości (zakres, jakość i rozumienie zdobytych wiadomości) – ocena umiejętności w dziedzinie poznawczej (posługiwanie się zdobytą wiedzą, zastosowanie jej w typowych i nietypowych sytuacjach);
b) społeczno – wychowawczy – ocena postaw (możliwe do zaobserwowania na lekcjach i przerwach w szkole, podczas wycieczek, podczas zabaw, postawy i cechy osobowościowe ucznia, jego funkcjonowanie w grupie).

 

Uczeń w ciągu semestru ma możliwość do trzykrotnego nie przygotowania się do zajęć np. brak zadania domowego, brak zeszytu, ćwiczeń. Uczeń przeszkadzający podczas lekcji otrzymuje ustne upomnienie nauczyciela, jeśli to nie pomaga – otrzymuje wpis, uwagę do dziennika.
Nauczyciel może oceniać ucznia według dowolnie wybranych znaczków typu: cegiełki aktywności, pieczątki, serduszka, punkty.
Ocenę w klasach I-III traktuje się, jako środek wspierania ucznia, wzmacniania pozytywnej postawy. Nie jest to tylko sprawdzanie osiągnięć. Przede wszystkim zgodnie z zaleceniami Podstawy Programowej, oceniany jest wysiłek ucznia, biorąc pod uwagę indywidualne cechy i zdolności każdego dziecka. Nie mniej dąży się, w miarę tych indywidualnych możliwości, by dziecko zdobyło konkretne wiadomości i umiejętności.

 

OCENIANIE ZACHOWANIA UCZNIÓW

Roczna i śródroczna ocena zachowania w klasach I – III ma charakter opisowy.
Ocenę ustala nauczyciel - wychowawca uwzględniając : opinię innych nauczycieli uczących ucznia, opinię niedydaktycznych pracowników szkoły, opinię kolegów i koleżanek, samoocenę ucznia. Przy formułowaniu oceny zachowania nauczyciel bierze pod uwagę postawę ucznia podczas zajęć edukacyjnych w klasie, jak i poza nią.

 

Ocena zachowania nie może mieć wpływu na: oceny z zajęć edukacyjnych, promocje do klasy programowo wyższej.
Roczna i śródroczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
a) wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
b) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
c) dbałość o honor i tradycje szkoły,
d) dbałość o piękno mowy ojczystej,
e) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
f) godne, kulturalne zachowanie się w szkole o poza nią,
g) okazywanie szacunku innym osobom,
h) udział w pracach na rzecz szkoły i środowisk.

 

OBNIŻANIE WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH

Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono deficyty rozwojowe.

 

Data dodania: 2023-08-31 17:22:36
Data edycji: 2023-08-31 18:13:51
Ilość wyświetleń: 122

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej