Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Wymagania edukacyjne z muzyki

Zasady ogólne: 

- ocenianiu podlegają wiedza, umiejętności i wrodzone predyspozycje ucznia, a w szczególności aktywność na lekcji oraz wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków.  

Liczy się też obecność na zajęciach oraz aktywność poza nimi;  

- uczeń jest zobowiązany na bieżąco prowadzić zeszyt przedmiotowy w pięciolinię. Notatki, w razie nieobecności na lekcji, należy jak najszybciej uzupełnić;

- uczeń zobowiązany jest prowadzić zeszyt estetycznie;

- niektóre opracowane piosenki są traktowane jako obowiązkowe do zaliczenia z pamięci, co każdorazowo jest zaznaczane wcześniej przez nauczyciela;  

- pisemne formy obowiązkowe to zapowiedziane kartkówki lub krzyżówki dotyczące zrealizowanych tematów. Nauczyciel przewiduje również formę niezapowiedzianą;  

- uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną, dopuszczającą lub dostateczną z obowiązkowego zadania do wykonania ma prawo ją poprawić w terminie nieprzekraczającym tygodnia od otrzymanej oceny. W przypadku dłuższej, usprawiedliwionej nieobecności ucznia w szkole - termin poprawy do uzgodnienia z nauczycielem;  

- uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną, dopuszczającą lub dostateczną z w.w. ma prawo ją poprawić maksymalnie na ocenę dobrą

- uczeń ma prawo zgłosić dwa nieprzygotowania (tzw. kropki) do lekcji w każdym semestrze. Nieprzygotowanie należy zgłosić po wejściu do klasy na lekcję; 

- nienauczenie się piosenki na ustalony wcześniej przez nauczyciela termin "kosztuje" ucznia jedną kropkę. Trzy kropki są równoznaczne z oceną niedostateczną. Niewykorzystane kropki przepadają. Za niewykorzystany komplet kropek uczeń otrzymuje ocenę celującą (jako ocenę dodatkową) do dziennika pod koniec semestru; 

- uczeń ma prawo do obniżenia wobec niego wymagań na podstawie opinii i orzeczeń specjalistycznej poradni, Poradni Psych.-Pedag. oraz z przyczyn losowych. 

 

Formy sprawdzania umiejętności: 

1) Zaliczenie piosenki z pamięci obowiązkowe - indywidualnie na maksymalną ocenę celującą, w grupie na maksymalną ocenę bardzo dobrą. O formie zaliczenia uczeń decyduje samodzielnie. 

2) Zaliczenie piosenki dla chętnych. 

3) Kartkówki, krzyżówki, quizy, gry muzyczne, itp. w formie pisemnej lub online.  

4) Aktywność na lekcji.  

5) Gra na instrumencie.  

6) Prowadzenie zeszytu przedmiotowego (obowiązkowe). 

 

Nauczyciel wstawia oceny dodatkowe za uczestnictwo w konkursach muzycznych szkolnych i pozaszkolnych oraz za zajęcie 1,2 lub 3 miejsca i uczestnictwo w konkursach muzycznych, recitalach, festiwalach, przeglądach piosenki pozaszkolnych, a także ocenę cząstkową dodatkową pod koniec danego semestru za niewykorzystanie kompletu kropek, które przysługują uczniowi w semestrze. 

 

Wymagania edukacyjne: 

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:  

  • prawidłowo i całkowicie samodzielnie śpiewa piosenki z podręcznika oraz z repertuaru dodatkowego, 
  • prawidłowo gra na instrumentach muzycznych,
  • samodzielnie odczytuje i wykonuje dowolny utwór,
  • potrafi rozpoznać budowę utworu muzycznego, 
  • posiada wiedzę i umiejętności przekraczające poziom wymagań na ocenę bardzo dobrą, 
  • jest bardzo aktywny muzycznie, 

 

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:  

  • prawidłowo i samodzielnie śpiewa większość piosenek przewidzianych w programie nauczania, 
  • prawidłowo i samodzielnie gra na instrumentach melodycznych większość melodii przewidzianych w programie nauczania, 
  • umie bezbłędnie wykonywać rytmy,
  • potrafi rytmizować teksty, 
  • rozumie zapis nutowy i potrafi się nim posługiwać, 
  • zna podstawowe terminy muzyczne z programu danej klasy, 
  • podaje nazwiska wybitnych kompozytorów z programu danej klasy. 

 

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:  

  • poprawnie i z niewielką pomocą nauczyciela śpiewa pieśni i piosenki jednogłosowe, 
  • poprawnie i z niewielką pomocą nauczyciela gra kilka melodii oraz akompaniamentów do piosenek na używanym na lekcjach instrumencie melodycznym, 
  • wykonuje proste rytmy, 
  • rytmizuje łatwe teksty, 
  • zna podstawowe terminy muzyczne z programu danej klasy i wie, co one oznaczają, 
  • prowadzi systematycznie i starannie zeszyt przedmiotowy lub zeszyt ćwiczeń. 

 

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:  

  • niezbyt poprawnie i z dużą pomocą nauczyciela śpiewa niektóre piosenki przewidziane w programie nauczania, 
  • niezbyt poprawnie i z dużą pomocą nauczyciela gra na używanym na lekcjach instrumencie melodycznym niektóre melodie przewidziane w programie nauczania, 
  • wykonuje najprostsze ćwiczenia rytmiczne, 
  • zna tylko niektóre terminy i pojęcia muzyczne, 
  • prowadzi zeszyt niesystematycznie i niestarannie. 

 

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:  

  • niedbale, nie starając się poprawić błędów, śpiewa kilka najprostszych piosenek przewidzianych w programie nauczania, 
  • niedbale, nie starając się poprawić błędów, gra na instrumencie melodycznym gamę i kilka najprostszych utworów przewidzianych w programie nauczania, 
  • niechętnie podejmuje działania muzyczne, 
  • myli terminy i pojęcia muzyczne, 
  • dysponuje tylko fragmentaryczną wiedzą, 
  • najprostsze polecenia – ćwiczenia rytmiczne – wykonuje z pomocą nauczyciela. 

 

Ocenę niedostateczną uczeń otrzymuje tylko w sytuacjach wyjątkowych, np. gdy, mimo usilnych starań nauczyciela, wykazuje negatywny stosunek do przedmiotu oraz ma bardzo duże braki w zakresie podstawowych wymagań edukacyjnych dotyczących wiadomości i umiejętności przewidzianych dla danej klasy. Mimo pomocy nauczyciela nie potrafi i nie chce wykonać najprostszych poleceń wynikających z programu danej klasy. Nie prowadzi również zeszytu przedmiotowego lub zeszytu ucznia. 

 

Data dodania: 2023-09-04 20:52:32
Data edycji: 2025-09-01 18:04:44
Ilość wyświetleń: 491

Konkursy

Informacje
Więcej informacji

Kalendarz

Nasi Partnerzy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej