Czcionka:

A+A-

Kontrast:

II etap projektu edukacyjnego w Szkole Podstawowej nr 3

II etap projektu edukacyjnego w Szkole Podstawowej nr 3

„Czasem mniej znaczy więcej - śladami świętego Marcina” to tytuł projektu edukacyjnego zrealizowanego przez Szkołę Podstawową nr 3. Autorami i koordynatorami projektu byli nauczyciele języka niemieckiego i angielskiego - Agnieszka Markowicz i Adrian Banyś oraz nauczycielka religii - Halina Rudzik. Projekt  skierowany był do klas I-VIII, a w jego realizacji uczestniczyła cała społeczność szkolna: uczniowie, nauczyciele i rodzice. Główne obchody "Dnia Świętego Marcina", czyli druga część projektu edukacyjnego, odbyły się w szkole 8 listopada 2019 r.

 

"Dzień Świętego Marcina" (niem. „Martinstag”) jest z utęsknieniem oczekiwaną uroczystością w placówce, stanowi bowiem zapowiedź okresu świąt Bożego Narodzenia, wprowadza w nastrój tajemnicy i wiary w czynienie dobra. Tego dnia każdy uczeń mógł spróbować upieczonych przez rodziców rogalików, które szczególnie wyróżniały się nadzieniem z białego maku, bakalii oraz orzechów. Panie z Rady Rodziców były odpowiedzialne za sprzedaż rogali marcińskich.

 

Samorząd Uczniowski wraz z opiekunami - Adrianem Banysiem i Agnieszką Markowicz, przygotował na tę uroczystość specjalne spotkanie z klasami I-III, w czasie którego uczniowie zostali zaznajomieni z najważniejszymi wydarzeniami z życia św. Marcina zarówno w języku polskim, niemieckim, jak i angielskim. Podczas spotkania dzieci poznały prezentację multimedialną, a nawet bajkową wersję legendy o św. Marcinie, którą obejrzały z wielką uwagą i zainteresowaniem. Uczniowie zaprezentowali piosenki znane w niemieckich szkołach pt. „Ich geh’ mit meiner Laterne” oraz „Laternenlicht”. Nie zabrakło również oprawy muzycznej przygotowanej przez Halinę Rudzik. Dziecięcy chórek zaprezentował pieśni religijne: „Ja jestem”, „Najlepsza modlitwa na świecie” oraz "Święty uśmiechnięty". Natomiast reprezentacja klas starszych przybliżyła uczniom historię św. Marcina oraz tradycje i zwyczaje związane z tym świętem. Młodzież wykonała plakat na temat postaci świętego z wykorzystaniem słownictwa w języku niemieckim. Udział w tegorocznym wydarzeniu wzięły także dzieci z Miejskiego Przedszkola Publicznego nr 3 pod opieką nauczycielki religii - Haliny Rudzik.

 

W ramach działań projektowych pedagodzy zaproponowali uczniom liczne aktywności, jakie dają nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne, które nie tylko bawią, ale i ułatwiają uczenie się, nabywanie nowych kompetencji oraz komunikację. Dzieci korzystały m.in. z tablicy multimedialnej, poznając tradycje i zwyczaje związane z „Dniem Świętego Marcina” w krajach niemieckojęzycznych. Uczniowie wzięli również udział w zajęciach przeprowadzonych przez szkolnych przedstawicieli Młodzieżowej Rady Miasta Bolesławiec oraz Samorządu Uczniowskiego pt. „Śladami świętego Marcina - tradycje i zwyczaje” pod opieką nauczyciela języka niemieckiego - Adriana Banysia.

 

Z kolei klasy I-III uczestniczyły we wspólnych warsztatach plastycznych mających na celu wykonanie latarenek, podobnych do tych, które dzieci w szkołach krajów niemieckojęzycznych niosą podczas pochodu z okazji „Dnia Świętego Marcina”. W czasie zajęć powstały ciekawe prace, które zostały zaprezentowane na korytarzach szkolnych. Na koniec projektu uczniowie wzięli udział w pochodzie, niosąc wykonane przez siebie latarenki i śpiewając pieśni związane ze świętem.

 

W tym roku - zgodnie z tradycją, podążając śladami św. Marcina, który podzielił się swym płaszczem ze zmarzniętym żebrakiem - połowa funduszy uzyskanych ze sprzedaży rogali została przekazana przez Radę Rodziców na pomoc dla dzieci z Afryki w ramach akcji „Papieskie Dzieło Misyjne Dzieci”. Druga połowa pozyskanych środków zostanie wykorzystana na potrzeby edukacyjne szkoły.

 

Głównym celem projektu było przybliżenie społeczności uczniowskiej postaci św. Marcina i jego działalności związanej z niesieniem dobra innym ludziom oraz zapoznanie uczniów z kulturą i tradycją krajów niemieckojęzycznych. Ważnym aspektem prowadzonych działań edukacyjnych było kształtowanie wśród uczniów pozytywnych postaw, takich jak: wrażliwość na potrzeby i problemy ich rówieśników mieszkających w Afryce, rozwijanie kreatywności i wzajemnej współpracy poprzez realizowanie wspólnych celów.

 

Cele szczegółowe projektu to: rozbudzenie zainteresowań uczniów inną kulturą, wzbogacenie słownictwa w języku obcym, kształtowanie pozytywnych postaw i budowanie wspólnych celów, rozwijanie twórczości i kreatywności plastycznej dzieci oraz współpracy z całą społecznością szkolną, a także korzystanie z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w nauczaniu.

 

Koordynatorzy projektu kierują szczególne podziękowania do rodziców, którzy upiekli i sprzedawali rogale marcińskie, jak także do uczniów i nauczycieli za zaangażowanie oraz pomoc w realizacji projektu.

 Agnieszka Markowicz, Halina Rudzik, Adrian Banyś

 

Sprawozdanie przygotował: A.Banyś

 

Data dodania: 2019-11-16 07:46:48
Data edycji: 2019-11-19 21:25:14
Ilość wyświetleń: 471

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy!
Zobacz

Nasi Partnerzy

Motto
naszej
szkoły

''Prawdziwie wielki jest ten człowiek, który chce się czegoś dowiedzieć''

                                                                                                          Jan Paweł II

 

 

''Prawdziwie wielki jest ten człowiek, który chce się czegoś dowiedzieć''
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej